In Septembre 2019, along with a group of fellow natural dyers conducted by Leaf organisation (now Tinctoria), we had the incredible chance to attend a 10 day class at Buaisou where along with putting together a Sukumo based indigo vat, we also practised several traditional Japanese techniques to create patterns. The result of this, was over the next year, a mountain of cushions and table runners in many different patterns of indigo shibori. All photos are linked to their respective product or category
Musée historique d’Aizumi-cho
Un autre perle de notre voyage organisé par @leafLuberon autour du parcours indigo à Buaisou Situé dans l’ancienne maison d’un grand marchand d’indigo, ce musée retrace l’histoire de la production d’indigo, et son utilisation: de la graine au tissu. Les scènes miniatures exquises sont un témoignage émouvant du travail des gens qui travaillent dans ce secteur. Les semis indigo sont protégés contre les parasites la nuit avec des panneaux de paille Ils sont retirés et transplantés entre les rangées de blé, le blé protège les jeunes semis du soleil fort Le blé est récolté, laissant l’indigo prospérer Fertilisation L’indigo est récolté et les feuilles sont coupées et séparées de la tige Les feuilles indigo sont séchées et transformées en Sukumo, un compost de feuilles, qui est utilisé pour…
Recolte de lavande a la Baye des Anges
Buaisou: advanced indigo dying and reserve techniques course
A 10 day training organised by @leafluberon in Tokushima, Japan, at the @Buaisou-i workshop. An eagerly anticipated trip which went way ahead of my expectations. Filled with people passionate about indigo, natural dying practices, sustainability, life and slow fashion; it was an experience I will treasure for the years to come! You can also find out more about this experience on the Mei Line instagram account @Mei.Line.Design @Buaisou-i is an indigo dyeing workshop and slow fashion creator but also an indigo farmer: the concept is « From farm to closet ». On top of the indigo dying and reserve techniques, we learned about the traditional Japanese indigo vat making named Aidate. We also visited several local workshops all rooted in local traditions but with a very modern edge that seriously…
Photoshooting @ Abbaye de Senanque
Block printing
Le block printing est une technique utilisée pour créer des motifs employant des tampons bois. Les tampons sont auparavant imprégnés soit de mordant concentré, soit d’un acide doux qui efface le mordant préexistant sur le tissu. Cela crée un contraste positif ou négatif une fois exposé au pigment. Cette technique est un peu delicate par le fait que le motif ne se révèle que beaucoup plus tard dans le processus, une fois le colorant appliqué. Les tampons bois que j’utilise pour cette impression proviennent d’une variété de sources et de pays. J’en possédais beaucoup d’entre eux bien avant d’être initiée aux joies de la teinture naturelle, ce genre d’objet m’a toujours attirée. Une amie a rapporté quelques-uns d’entre eux d’un voyage en Inde, certains on ete acheté dans…
Un atelier avec Paul Jackson
Paul Jackson is a rockstar of the design world. Along with his wife he teaches origami techniques and their link to geometry from kindergarten to design students and has written several reference books on folding and pleated techniques. He presents himself as a paper artist, paper engineer, writer and teacher. We where very lucky to have him come and enlighten us about the technique as well as the math behind them, in a workshop at Couleur Garance, organised by the newly created LEAF Luberon Paul was so pleased with the association of Shibori and Origami, that he decided to give it a name: Shiborigami The concepts: The dying: Some maths…. Some folding Paul happy with the works at end of the week-end: Some of my creations over the…
Photoshooting Mei Line’s first collection: 2018
Arimatsu Shibori, de la tradition à l’innovation
Was very lucky to attend a workshop with Kuno Hiroaki organised by Couleur Garance. His enthusiasm about traditional indigo shibori and the way he envisions it’s transposition into a XXIe century sustainable and modern production is very inspiring. We trained in Te-Kumo shibori, and realised the unbelievable amount of work needed to create the patterns by this tying method onto a large (or long) piece of fabric… Kuno brought with him some very ancient textiles, some of them created with forgotten shibori techniques that made then real treasures! Endless inspiration…